Grundlæggende om værdiansættelse af virksomheder
Denne artikel er bragt af Bach Andreasen
Emnet for forretningsværdiansættelse diskuteres ofte i virksomhedsfinansiering. Forretningsværdiansættelse udføres typisk, når en virksomhed søger at sælge hele eller en del af sin virksomhed eller ønsker at fusionere med eller erhverve et andet selskab. Værdiansættelsen af en virksomhed er processen med at bestemme en virksomheds aktuelle værdi ved hjælp af objektive mål og evaluere alle aspekter af virksomheden.
En forretningsværdiansættelse kan omfatte en analyse af virksomhedens ledelse, dets kapitalstruktur, dets fremtidige indtjeningsmuligheder eller markedsværdien af dets aktiver. De værktøjer, der bruges til værdiansættelse, kan variere mellem evaluatorer, virksomheder og brancher. Almindelige tilgange til forretningsværdiansættelse inkluderer en gennemgang af regnskaber, diskontering af pengestrømsmodeller og lignende virksomheds sammenligninger.
Værdiansættelse er også vigtig for skatterapportering. Internal Revenue Service (IRS) kræver, at en virksomhed vurderes på baggrund af dens dagsværdi. Nogle skatterelaterede begivenheder såsom salg, køb eller gave af et selskabs aktier vil blive beskattet afhængigt af værdiansættelsen.