Arkivet

Hvad er SEO og hvorfor er det vigtigt?

Hvis du driver en webshop eller ejer en hjemmeside, har du med statsgaranti hørt om SEO. Det lille mundrette ord er en forkortelse for Search Engine Optimization, hvilket kaldes søgemaskineoptimering på dansk.

Når man taler om at søgemaskineoptimere, taler man i virkeligheden om at blive optimeret til søgemaskinen. Med det menes der, at uden den korrekte opsætning på et website, vil Google og andre søgemaskiner enten slet ikke kunne finde det, og ellers ikke vurdere det væsentligt nok til at få en ønskværdig placering. Det vil i så fald betyde, at det bliver nærmest umuligt at forvente gratis trafik fra Google, som ellers er kilden til fantastisk trafik til de optimerede webuniverser.

SEO skaffer dig kunder

SEO skaffer dig kunder. Så let kan det siges. Men hvordan får du god SEO hjælp, hvis du ikke aner, hvor du skal starte?

Først og fremmest skal det siges, at man godt kan lære at lave SEO selv, og dermed tage ejerskab på hele optimeringsstrategien. Men det kan være tidskrævende, for slet ikke at tale om, at man skal sætte sig ind i mange nye aspekter – hvilket måske skal foregå sideløbende med dit arbejde.

Netop derfor vælger mange at få professionel hjælp til SEO. Det foregår enten ved et bureau eller en freelancer. Det bliver så denne hjælpers opgave at stå for optimeringen, som både består af teknisk optimering, optimering af indholdet samt anskaffelse af links.

Teknisk er det vigtigt, at din hjemmeside er hurtig, sikker og korrekt struktureret. Indholdsmæssigt er det vigtigt, at din side har god tekst, relevante billedet, kontaktformularer etc. Og i forhold til at anskaffe links, så er dette vigtigt, da de – groft sagt og forsimplet – fortæller Google at andre hjemmesider giver en stemme til din hjemmeside.

Dog starter SEO altid med at finde de ord, som der skal arbejdes på at blive synlig på i søgemaskinen. Det er ord, som kunderne søger efter og som du leverer service eller produkt til. Det er vigtigt med viden om konkurrencen og antallet af månedlige søgninger på disse ord, da du vil bruge ressourcer på at optimere mod dem.

Hvis du får optimeret din hjemmeside godt (hvilket kan kræve store ændringer og meget arbejde med indholdet etc.), kan du opnå synlighed og dermed begynde at få brugere til at se dit website i Google og klikke sig ind til dine services eller produkter. Hermed kan du øge din omsæting.

SEO er med andre ord vigtigt, fordi det gør dig synlig overfor dine kunder. Sammenlign det eventuelt med at have en butik midt på strøget, hvor der hver dag er tusinde forbipasserende – kontra at have en butik gemt langt nede af en sidegade, der aldrig ser mennesker komme forbi. Den ene butik får kunder, den anden gør ikke. Hvilken af butikkerne tror du klarer sig bedst?

Similar Posts

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *